keskiviikko 6. toukokuuta 2009

Safareista

Perjantaina vietettiin seminaarin päättäjäisiä ja tunnelma oli melko hiljanen. Ruoka oli hyvää niinku muinakin päivinä, mutta eipä siinä oikeestaan muuta. Palattiin illalla takas hotellille kymmenen aikoihin ja ikäväkseen sai taas huomata et huoneessa oltiin käyty penkomassa tavaroita. Tietokone ja rahaa oli taas viety, muttei onneks multa. Olin jättäny kyl tietokoneen huoneeseen mut onneks vorot oli ollu sen verta tyhmiä ettei löytäny sitä hyvästä kätköstäni. Harmitti silti muiden puolesta ! Ikävä oli käydä nukkumaan ku huomas ettei ikkunaa saa oikeestaan lukittua ja huoneisiin näköjään pääsee suht helposti sisälle.

Aikainen kuuden aamu siirty seittämään kun lähdettiin lauantaina ajelemaan kohti Masai Maraa, mikä on kuulema ykkös safarikohteita koko maailmassa ! Ja sitä se kyllä olikin, ehdottomasti ! Saavuttiin puolenpäivän jälkeen leirintäalueelle, heitetiin rinkat safaritelttoihin ja mentiin lounaalle. Heti ruokailun jälkeen lähdettiin ekalle ajolle. Aluks kuulosti hiukan tylsälle ajella autolla vaan ympäriinsä ja katella vastaantulevia eläimiä. Kun saatiin vielä safarialueen säännöt käteen missä sanottiin et offroad on kiellettyy eikä elämiä saa mennä 25m lähemmäs aattelin et mullahan pitäs olla kunnon zoomi et sais edes hyviä kuvia eläimistä. Kuitenki säännöt tuntu olevan vaan muodollisuus kun poikettiin melkei heti ajoväylältä ja puikkelehdittiin pusikkojen välissä. Loput ennakkoluulot myös karis heti ku päästiin vauhtiin.

Ensimmäisen iltapäiväajelun aikana nähtiin jo seeproja, norsuja, gnuita, kaiken maailman antilooppeja eriliaisine sarvineen, vesipuhveleita, naaras leijona ja kolme gepardia, jotka oli kyllä mun mielestä leopardeja, mutta kaikista näistä jo ekana päivänä suosikiks nous kirahvi ! Tuo uskomaton, uljas ja rauhallinen pitkäkaula oli ku suoraan Jurassic Parkista. Rauhallista käppäilyä ilta-auringossa ja pää senkun heiluu vierellä. Kaikki eläimet oli kyllä harmittavan tottuneita autoihin ja aika lähelle päästiin joitaki tyyppejä. Oli tosi hauskaa kurkkia katosta ja ettiä uusia eläimiä. Masai Mara oli ku suoraan luontodokkareista ja kuulin kokoajan taustalla avaran luonnon rauhallisen miesäänen selostamassa näkymää. Uskomattomia maisemia. Auringon laskun aikaan suunnattiin takas leirintäalueelle missä nuotionääressä istu Masai sotilaita, joka myöhemmin tanssi perinteisiä jorailuja ! Masait oli muutenkin kunnon väkeä. Naiset hoitaa kotia ja miehet paimentaa karjaa ja tappaa urosleijonia keihäillä. Nuo paimenet oli kans pirun siistejä ja näytti ku suoraan paremmastaki larpista punasine viittoineen ja keihäät kädessä villipetojen varalta.

Seuraavana aamuna lähdettiin kuuden jälkeen ku koetettiin nähdä auringonnousu. Kuitenkin oli tosi pilvistä eikä auringosta näkyny aamulla mitään. Kuitenkin ku päivä alkoi valjeta nähtiin lisää leijonia, mitkä oli nuoria uroksia tälläkertaa. Sit myös shakaaleja ja villisikoja. Bumbat oli kyl hauskoja ja niiden häntä heitti ympyrää miten sattuu ja juostessa sit se sojotti suoraan ylös. Auringonnousun jälkeen käytiin aamupalalla ja sen jälkeen lähdettiin kohti Kenian ja Tansaanian rajaa Masai joelle mistä löyty virtahepoja ja viis metrinen krokotiili ! Älyttömän iso, mieletön. Joella noustiin autosta ja mukaan lähti rangeri, joka kanto kivääriä eläinten varalta. Kaikki eläimet oli vaan niin hienoja ja oli rauhottavaa katella niiden rauhallisuutta.

Yks Masai Maran säännöistä oli, ettei Kenian ja Tansaanian rajaa saanu ylittää. En kyllä välttämättä usko et käytiin Tansaanian puolella vaikka kuskit vakaasti niin väittivätki. Oltiin nimittäin joen jälkeen menossa pikniklounaalle puun vajoon, mut ensimmäinen lounaspaikka oli varattu, niin jatkettiin matkaa seuraavalle, joka oppaitten mielestä oli jo Tansaanian aluetta. Oli tai ei, maisemat oli hienot ja leijonia pidin silmällä syödessäni.Ei onneks näkyny siinä vaiheessa. Toinen päivä oltiin kokonaan safarilla ja koetettiin bongailla loppuja The big fivestä, eli sarvikuonoo ja sitä leopardia, vaik saatettiin jo se nähdä. Ensimmäisellä kerralla oltiin turhan kaukana. Muut suuret oli vesipuhveli, leijona ja norsu, mitä nähtiin jokaista riittämiin. Sarvikuonoja tosin on oppaan mukaan vaan seittemän Marassa, niin ei ihme ettei niitä löydetty yli 1000 neliökilsan alueelta.

Sunnuntain päätteeks pysähdyttiin vielä perinteisessä Masai-heimon kylässä. Kylä oli rakennettu ympyrän muotoon ja perheitä kylässä asuu ymmärtämäni mukaan sen verran, mitä portteja kylän keskelle johtaa. Koko kylä vaihtaa paikkaa 9 vuoden välein termiittien takia ja vahat asumukset poltetaan. Pyörähdettiin yhdessä talossa ja eläin aitauksissa ja lopuks katottiin vaihteeks naisten tanssia. Masait on myös kovia kauppamiehiä. Juttelin siinä tanssin aikana 22-vuotiaan jäbän kanssa, joka oli jo kuulema ollu tappamassa kahta leijonaa. Hän halus myydä mulle yhtä leijonanhammaskoruaan ja pian huomasin et siinä oli viitisen muuta pyyppiä ympärillä leopardin ja gepardin hampaita ja kynsiä kädet täynnä. Ostin kuitenkin leijonanhampaan ja pari käsikorua ja sanoin että on rahat loppu etten pahota muiden kauppamiesten mieltä. Suurin häly ympäriltä hävis, mut se tuttu jäbä kuitenkin jäi siihen ja kysy et haluisinko käydä kuitenki vielä vaihtokauppaa. Hän tarjos vielä rannerenkaita ja erilaisia koriste-esineitä ja pyys jos mulla olis jotain vaatteita vaihtaa. Käveltiin sit leirintäalueelle ja tutustuin siinä matkalla vähän paremmin tähän Masai nuorukaiseen. Päästiin perille ja kävin rinkasta kaikkia turhia vaatteita ja vaihdoin 4 t-paitaa, pitkähihasen ja suorat housut kirahvinpäämaskiin ja pariin rannerenkaaseen :D

Maanantai ajeltiin Nairobiin ja matkalla puhkes rengas ja ajettiin Rift Valleyn läpi, missä oli komeet maisemat taas kerran. Nairobin rautatieasemalla hyvästelttin oppaat ja hypättiin yöjunaan, mikä toi melkein Mombasaan asti. Yöjunassa oli hienot illalliset ja aamupalat ja olin ensimmäistä kertaa ykkösluokan matkustaja. Joku 50km ennen Mombasaa vastaan tuleva juna oli jääny raiteille ja piti huikata taksi perille. Mombasan rantaviiva näyttää pitkälle ja rannalla on tuhat myyjää kaupittelemassa avaimenperiä ja mangoja. Tänä aamuna heräsin jo kuuden aikaan taas huonosti nukutun yön jälkeen. Lähdin sit aamulenkille rannalle ja törmäsin siellä Simon kalastajaan. Simon tahtoi välttämättä näyttää laskuveden aikaan merenelämää ja lähdin hänen kanssa sit merisafarille Intian valtamereen. Kahlattiin polvia myöten rannalla merenelävän keskellä ja Simon näytti kaikki merimakkarat, -tähdet, -hevoset, -agentit ja -viholliset. Mitä lie nimiä kaikilla oli ja toiseten päälle ei saanu astua lainkaan tai kuolee ja toisten päälle astuessa ne suihkautti musteet pihalle. Meduusa oli ainoa minkä tunnistin ja Nemo-kala jonka nimi oli vissiin mimu oikeesti. Vedessä merikasvien seassa kulki selvät polut, mitä pitkin käveltiin ja Simon ties tarkalleen missä mikin äyriäinen oli. Seurasit tarkkaan Simonin jalanjälkiä ku joka toinen eliö oli kuulema myrkyllinen.

Tänään on ollu muutenkin pilvinen päivä ja ollu vaihteeks rentoo olla tekemättä mitään. Illalla noi naiset pyys lähikuppilasta, jotta saisko ne Suomen jäkispelin näkyviin. Älytöntä :D No voi hitto kuvia en taas saanu laitettua eh ....

1. Voi hyvänen aika, miten urbaani sinä Olli olet. Miten kukaan voi sanoa, että Afriikan heimoihmiset ovat kuin LARPISTA!!! Kattele myös, jos hottentotteja näkyisi. Ne oli pienenä minun suosikkeja, kun oli niin mukava hottentottilaulu olemassa. iskä

2. hitsin siistiä. kaikkien kirahvikokemusten lisäksi upeeta että lähdet Aamulenkille kuuden aikaan...mutta taisi kannattaa...harvoin sitä merenpolkuja saa kulkea nousipa aurinko sitten himmeenä tai kirkkaampana....iloa ja vielä muutamien päivien verran ainutlaatuisia kokemuksia..... äiti

3. vähänkö hienoja noi sun matkat. no huilaa meilläkin jäät pitkin kemijokea ja on hieno kattoo niitä, vaan kun ei pääse mukaan.oon kirjoittanu sulle aiemmin pitkän jutun, mut ku en onnistunu painaan oikeasta lähetänapista.mari on nyt täällä, joten uskon tän saavuttavan sut.seuraava yhteistyö juttu vois olla se masailarppi.millon tuut kottiin?